19e SCHWEISSEN & SCHNEIDEN presenteert trends in de verbindings-, snij- en coatingtechniek

Al vier jaar demonstreert de internationale vakwereld van verbinden, snijden en coaten zijn innovatiekracht. De wereldwijd toonaangevende beurs SCHWEISSEN & SCHNEIDEN is daarvoor het forum. Van 25 tot 29 september 2017 komen de deskundigen van een van de belangrijkste sectoren van de moderne productietechniek al voor de 19e keer samen: Ongeveer 1000 exposanten uit 41 landen tonen hun producten, waaronder talrijke wereldprimeurs. De Messe Essen en haar ideële drager en partner sinds vele jaren, de DVS – Deutscher Verband für Schweißen und verwandte Verfahren e. V., verwachten ongeveer 55.000 bezoekers uit meer dan 130 landen. Vooral beslissers uit de sectoren automobiel- en voertuigbouw, scheepsbouw, machine- en installatiebouw, pijpenproductie en pijpleidingbouw, mijnbouw en bouwbedrijven, de chemische industrie en de fabricage van metaalproducten. Door de huidige modernisering van de Messe Essen is de beurs eenmalig te gast in Düsseldorf.

Al meer dan zestig jaar biedt de SCHWEISSEN & SCHNEIDEN de verbindings-, snij-, en coatingtechniek een optimaal klimaat voor de presentatie van nieuwe producten, methodes en diensten. Tegelijkertijd is de wereldwijd toonaangevende beurs voor de sector het belangrijkste platform voor orders. De laatste omzet bedroeg meer dan twee miljard euro. Daarom zijn in 2017 opnieuw alle grote industrielanden en bekende fabrikanten vertegenwoordigd in Essen.

Alle grote namen uit de branche hebben zich reeds aangemeld, o.a. Air Liquide, ESAB, FANUC, Fronius, KUKA, Lincoln Electric, Messer, MicroStep, Trumpf, voestalpine Böhler Welding en Yaskawa.

De grootste groep exposanten komt uit Duitsland, met 379 bedrijven, gevolgd door China (219 exposanten), Italië (89) en de Verenigde Staten (32). De Verenigde Arabische Emiraten zijn voor de tweede keer vertegenwoordigd. Ook Australië bevindt zich onder de exposanten. In totaal beslaat de buitenlandse deelname bijna 64 procent. Daarmee toont de SCHWEISSEN & SCHNEIDEN opnieuw zijn internationale karakter op het gebied van de Verbindings-, Snij- en Coatingtechniek.

Nieuwe thema's en duidelijke structuur

Voor de SCHWEISSEN & SCHNEIDEN 2017 heeft het team van de Messe Essen, samen met de DVS, de hallen overzichtelijk gehergroepeerd naar relevante hoofdthema's. Zo kunnen de vakbezoekers zich nog gemakkelijker oriënteren. De duidelijke structuur ondersteunt de vakbezoekers bij het doelgericht plannen van hun beursbezoek en het gemakkelijk vinden van de voor hen interessante exposanten. De exposanten profiteren van een aansprekende, thematisch ingedeelde omgeving. Zij kunnen de bezoekers doelgerichter benaderen en worden beter gevonden. Hoofdthema's zijn Lassen, Lassen Voor- en Nabehandeling (met wettelijke maatregelen ter bescherming van de werknemers, Werkplaats, Gassen, Accessoires en Aanvullend materiaal), Snijden, Robotica, Automatisering, Productie-installaties (met gassen en hulpstoffen), Informatietechnologie (met gassen, hulpstoffen, lijmen, afdichten, appliceren, kwaliteit, testen) en Diensten (met organisaties, opleiding, bevordering van jong talent, thermisch spuiten).

Slimme productie staat centraal

Tot de innovatieve objecten van de SCHWEISSEN & SCHNEIDEN behoort het nieuwste gereedschap, installaties en materialen. Niet alleen voor het lassen en snijden, maar ook voor verwante processen zoals solderen, warmtebehandeling of thermisch spuiten. Hierbij staan efficiënte, kostenbesparende en duurzame methodes centraal voor het handmatig lassen, machinaal lassen en robotlassen. Het aanbod omvat o.a. productiviteitsverhogende speciale lasmethodes voor de autofabricage, nieuwe remote-laser-snijtechnieken voor de productie-integratie en systemen voor inwendige coating voor de kosteneffectieve productie van motoronderdelen.

Bovendien presenteert de SCHWEISSEN & SCHNEIDEN 2017 de nieuwste hightech-oplossingen voor de geglobaliseerde economie. Met de nieuwste trends op het gebied van automatisering en intelligente productie, beantwoordt 's werelds grootste beurs de toenemende vraag naar flexibele en plaatsonafhankelijke productieprocessen. Het aanbod varieert van gekoppelde lasrobotinstallaties en CNE-gestuurde brandsnijmachines tot laserrobots voor het 3D-metaalsnijden en op afstand bediende geautomatiseerd lascellen. Op de beurs wordt een deel hiervan getoond bij de wereldprimeurs.

Unieke kansen voor de internationale kennisoverdracht

De SCHWEISSEN & SCHNEIDEN is echter niet alleen een mondiale etalage voor technische vernieuwingen van de sector. De toegevoegde waarde in Europa is goed voor 61 miljard euro en zorgt voor 1,1 miljoen arbeidsplaatsen (bron: Wertschöpfungsstudie des DVS*). Ook is de wereldwijd toonaangevende beurs steeds het belangrijkste platform voor de uitwisseling van de verbindings-, snij-, en coatingtechniek binnen de vakwereld. Parallel aan de beurs zullen daarom gerenommeerde vaklieden op het DVS CONGRESS 2017 onderzoeksresultaten, marktonwikkelingen en oplossingen presenteren voor fabrikanten en gebruikers van de verbindings-, snij-, en coatingtechniek. Dit evenement vindt van 26 tot 29 september plaats in het Congress Center (afgekort CCD) Oost van de Messe Düsseldorf, met de Großen Schweißtechnischen Tagung (bijeenkomst van lastechniek) en het DVS-Studentenkongress. De gemeenschappelijke stand van de DVS in hal 15 biedt een podiumprogramma met praatronden, voordrachten en meer.

Acties, live-demonstraties en marktleiders van morgen

Op de gemeenschappelijke stand "Junge Innovative Unternehmen" in hal 15 presenteren nieuwkomers hun toekomstgerichte oplossingen. De gemeenschappelijke stand "Thermische spuiten" in hal 15 informeert u over nieuwe oppervlaktecoatingprocessen.

DVS-wedstrijden en het DVS-forum voor jong talent

Het wordt spannend wanneer onder de ogen van het vakpubliek de meest getalenteerde jonge lassers uit heel Duitsland en het buitenland het tegen elkaar opnemen bij de Young Welders’Competitions. In hal 14 in de Kemper-arena wordt in de DVR-wedstrijd "Jugend schweißt" gezocht naar de meest veelbelovende las-talenten van Duitsland. Daarna volgt de WERELDCUP, in de internationale wedstrijd strijden deelnemers uit verschillende landen om de hoogste eer.

In het kader van het stimuleren van jong talent biedt het DVS-Studentenkongress op 26 september 2017 aan studerende en jonge ingenieurs van de verbindingstechniek opnieuw een platform, om hun wetenschappelijke werk te tonen en zich te presenteren aan een internationaal vakpubliek. De twee beste presentatie worden onderscheiden met de DVS-Nachwuchs-Award. Dit evenement vindt plaats in zaal R in het CCD Oost. Voor Young Professionals zijn er op de gemeenschappelijke stand van de DVS in hal 15 op het gebied van "Netwerk, Carrière", o.a. insider-tips over succesvol solliciteren. De coaching is voor hen gratis.

Eenmalig te gast in Düsseldorf

De SCHWEISSEN & SCHNEIDEN is dit jaar als evenement eenmalig te gast in Düsseldorf. Dit is wegens moderniseringswerkzaamheden op het beursterrein van Essen. Na de afronding hiervan zullen de omstandigheden in de Messe Essen optimaal zijn voor exposanten en bezoekers. Een open, functionele architectuur, eenvoudige oriëntatie, flexibele logistiek en moderne techniek karakteriseren de nieuwe Messe Essen. Van 13 tot 17 september 2021 zal SCHWEISSEN & SCHNEIDEN zoals vanouds weer plaatsvinden in Essen. Maar dan wel in een van de technisch meest moderne beursterreinen van Duitsland.

Meer informatie:

www.schweissen-schneiden.com

Beeldmateriaal om de downloaden:

www.messe-essen-mediacenter.de

_________________

* Michael Kersting, Waike Moos, Anna Werbeck: Gesamtwirtschaftliche und sektorale Wertschöpfung aus der Produktion und Anwendung von Fügetechnik in Deutschland, ausgewählten Länder Europas sowie der EU insgesamt. RUFIS Ruhr-Forschungsinstitut für Innovations- und Strukturpolitik e.V., Bochum,  Juni 2017